کتاب مبانی حفاظ‌سازی تابش در پزشکی منتشر شد

29726 بازدید

کتاب «مبانی حفاظ‌سازی تابش در پزشکی: راهنمای عملی در طراحی حفاظ دستگاه‌های پرتوپزشکی یون‌ساز» تالیف دکتر ساناز حریری تبریزی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی هسته‌ای و  نعمت‌الله حیدرلو، دانشجوی دکتری دانشگاه شهید بهشتی منتشر شد.

کتاب «مبانی حفاظ‌سازی تابش در پزشکی » در 431 صفحۀ رحلی با قیمت 1.700.000 ریال در سال 1400، توسط انتشارات دانشگاه شهید بهشتی منتشر شده است.

کتاب «مبانی حفاظ‌سازی تابش در پزشکی: راهنمای عملی در طراحی حفاظ دستگاه‌های پرتوپزشکی یون‌ساز» اطلاعاتی از معتبرترین مراجع اصلی فیزیک تابش، حفاظت پرتوی و استانداردهای حفاظ‌سازی را در خود جای داده است. این کتاب که در هشت فصل نوشته شده است به مبانی نظری طراحی حفاظ ازجمله کمیت‌های رادیومتریک، برهمکنش پرتوها با ماده و انواع چشمه‌های رایج در طراحی حفاظ و معرفی توابع پاسخ و کمیت‌های دزمتریک اختصاص دارد.

نگارندگان مفاهیم مهندسی و محاسباتی را نیز با بحث دربارۀ حفاظت در برابر تابش خارجی آلفا، بتا و فوتون و تعریف مفاهیم اصلی آغاز کرده‌اند. آنان روش محاسبات حفاظ برای دستگاه‌های تشخیصی پزشکی شامل رادیولوژی، سی‌تی اسکن و پزشکی هسته‌ای و همچنین محاسبات حفاظ برای دستگاه‌های درمانی خارجی، براکی‌تراپی و روش‌های نوین درمان را در این اثر گنجانده‌اند و در پایان نیز، نکات مفید حفاظ‌سازی، شامل معرفی مواد به‌کار رفته در طراحی حفاظ تابش، جایگاه شبیه‌سازی مونت‌کارلو در حفاظ‌سازی و بهینه‌سازی را ارائه داده‌اند. جامعیت مطالب در یک مرجع واحد و ارائـه به‌روزترین اطلاعات در جدول‌های پیوست، ازجمله نقاط قوت این اثر است.

نگارندگان این اثر کوشیده‌اند تا به‌روزترین توصیه‌های کاربردی مورد نیاز کشور را در اختیار دانشجویان و فعالان حوزه‌های مرتبط قرار دهند. کتاب مبانی حفاظ‌سازی تابش در پزشکی را می‌توان مرجعی کامل با مثال‌ها و مسائل پرشمار بازحل‌شده در نظر گرفت که برای تدریس واحد درسی حفاظ‌سازی دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی هسته‌ای، به‌ویژه گرایش پرتوپزشکی و کاربرد پرتوها، دانشجویان فیزیک هسته‌ای و رشته‌های علوم پایۀ پزشکی مرتبط با تابش مناسب است.

این اثر برای مهندسان طراحی حفاظ پناهگاه‌های دستگاه‌های پرتوپزشکی، مسئولان فیزیک بهداشت در تأسیسات صنعتی مرتبط با تابش و مراکز تشخیصی و درمانی و متخصصان فیزیک پزشکی بالینی نیز کاربردی است.

​​​​​​​

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: