یادداشت دکتر جلالی به مناسبت روز جهانی جنگل ها

542 بازدید

دکتر حسین جلالی، عضو هیئت علمی دانشکده فناوری‌های نوین و مهندسی هوافضا به مناسبت اول فروردین مارس، روز جهانی جنگل‌ها؛ یادداشتی منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانید:

 

روز جهانی جنگل‌ها (21 مارس) که در اولین روز سال نو پارسی گرامی داشته می‌شود، با هدف بزرگداشت و افزایش آگاهی‌ها پیرامون اهمیت و نقش بسزای انواع جنگل‌ها و نیز تشویق و ترغیب تلاش‌های محلی، ملی و بین المللی برای فعالیت‌های مفید مربوط به جنگل‌ها و درختان برگزار می‌شود. مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2012 این روز را نامگذاری کرده است.
روز جهانی جنگل‌ها در اولین روز سال 1403 (سال 2024) با موضوع "جنگل‌ها و نوآوری: راه‌حل‌هایی جدید برای جهانی بهتر 1" نامیده شده است. نوآوری و فناوری‌های نوین، نظارت بر جنگل‌ها و بهره‌برداری اصولی از آن را متحول کرده و کشورها را قادر می‌سازد تا جنگل‌های خود را بطور مثمر و موثرتری پایش نموده و همانند دیگر منابع طبیعی، در راستای توسعه پایدار مورد بهره‌برداری قراردهند. هنوز هم حدود 2/4 میلیارد نفر از جمعیت جهان از چوب برای گرمایش و سوخت استفاده می‌کنند. جنگل‌ها به کاهش تغییرات آب و هوایی، بهبود کیفیت خاک، هوا و آب کمک کرده و درصورت مدیریت پایدار علمی، منبعی بی بدیل از مواد اولیه صنعتی تجدیدپذیر و زیست تخریب‌پذیر بوده که سهم مهمی در اقتصاد ایفا می-کند.
روز جهانی جنگل‌ها در سال 2023 و آغازین روز سال 1402، "جنگل و سلامت" نامیده شده بود تا نقش مهم جنگل‌ها در تضمین سلامت محیط‌زیست و راه‌هایی که جنگل‌ها و درختان به جوامع سالم کمک می‌کنند را برجسته نماید. حفظ و بهره‌برداری پایدار از جنگل ها یکی از بهترین راه‌های حفاظت از زمین و ساکنین آن است، که متاسفانه در پرتوی تصمیم غیردقیق سال های اخیر در عدم بهره‌برداری مطلق از جنگل‌های کشور، حفاظت از آن را به شدت در معرض نقصان قرارداده و نتایجی کاملا برعکس اهداف غیرکارشناسی تصورشده بر آن تصمیم را بروز داده است.
نبرد با جنگل‌زدایی نیازمند بکارگیری فناوری‌های نوین است. از بین رفتن جهانی سالانه 10 میلیون هکتار به دلیل جنگل‌تراشی و تقریباً 70 میلیون هکتار متاثر از آتش‌سوزی، لزوم پرداختن و بهره‌برداری از این فناوری‌های نوآورانه برای سیستم‌های رصد و هشدار، تولید فراورده‌های زیستی پایدار (مفهوم پالایش زیستی جنگلی) و توانمندسازی اقتصادی مردم بومی برای عدم تجاوز به جنگل را ضروری ساخته است. موضوعاتی که در شرایط کنونی ایران جزو الزامی‌ترین و ضروری‌ترین اقدامات است که بدون نیاز به ایجاد ساختارهای جدید اداری و حتی اجتناب از آن، از طریق هم افزائی و اعمال شایستگی بجای بایستگی در انتخاب ها و مدیریت ها، بخوبی قابل دسترس و پردازش است.

 

[1] Forests and innovation: New solutions for a better world

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: