رئیس دانشگاه در سی و یکمین آئین تقدیر از پژوهشگران و فن‌آوران برگزیده:

در بدترین شرایط اقتصـادی هم علـم و دانش باید اولـویت مسئـولان باشد

4620 بازدید

سی و یکمین آئین تقدیر از پژوهشگران و فن‌آوران برگزیده دانشگاه شهید بهشتی، سه‌شنبه 30 آذرماه 1400 به‌صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر رسولی، مشاور رئیس دانشگاه و مدیر حوزه ریاست و روابط‌عمومی در سخنانی، برگزاری مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران برتر را سنت حسنه‌ای در دانشگاه دانست که طی قریب به سی سال به نحو شایسته برگزار شده است.

تحقیـق، علم و دانش ریشـه در تمـدن و فرهنـگ ما دارد

 دکتر رسولی، روند و فرآیند سیاستگذاری‌های پژوهشی در سالهای مختلف در دانشگاه را بررسی کرد و با آسیب‌شناسی نحوه ارزیابی فعالیت‌های پژوهشی گفت: امروز مسائل دانشگاه متفاوت از سال‌های گذشته است؛ به مرور و با آزمون و خطا سه مشکل را شناسایی کردیم؛ نخستین مشکل این است که معیارها و شاخص‌های تعیین شده برای ارزیابی، تمام حوزه‌های دانشی را پوشش نمی‌داد؛ در دانشگاه با تنوع و فراوانی رشته‌های علمی مواجه هستیم اما شاخص‌ها ثابت و یکسان بودند، از این رو نیاز به تجدیدنظر احساس شد.

مشاور رئیس دانشگاه افزود: برتری کمیّت بر کیفیّت، دومین مشکل بود و در طول زمان به این نتیجه رسیدیم که باید در کنار کمیّت به کیفیّت فعالیت‌ها پرداخته شود. تبدیل دستاوردهای علمی و پژوهشی به دستاوردهای صنعتی و یافتن پاسخ به این سوال که "ارتباط صنعت و جامعه با دانشگاه چگونه است و دانشگاه به چه میزان می‌ تواند مسائل صنعت را پاسخ دهد؟"، سومین مشکل بود.

دکتر رسولی، با اشاره به تاثیر تمدن ایرانی بر اسلام و نقش آن بر ایجاد و گسترش تمدن اسلامی و ظهور دانشمندان و ادبای بزرگ گفت: تحقیق، علم و دانش ریشه در تمدن و فرهنگ ما دارد و این موضوع به خوبی در ادبیات ما منعکس شده است.

 

پژوهشگـر باید نیاز جامعـه را  شناسایـی کند

حجت‌الاسلام و المسلمین رجالی، مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه نیز در سخنانی، پژوهش را یک کوشش و تلاش نظام‌مند برای پیدا کردن بهترین راه‌حل برای مشکلات انسان و جامعه عنوان کرد و گفت: پژوهشگر باید نیاز جامعه را ببینید و شناسایی کند. فتح قله‌های دانش، نیازمند سعی و تلاش و ممارست است. جنس پژوهش مسئله‌محور است؛ پژوهش در خدمت توسعه و پیشرفت است؛ توسعه بدون پژوهش رخ نخواهد داد.

وی با اشاره به برخی احادیث و آموزه‌های دینی اظهار داشت: تاکید قرآن کریم بر تحقیق و تفحص و پژوهش است. اصل علم در نزد خداوند است و ذره‌ای از آن از طریق کتب آسمانی و پیامبران برای انسان فرستاده شده است.

 

در بدترین شرایط اقتصـادی هم علـم و دانش باید اولـویت مسئولان باشد

دکتر نصیری قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی هدف از برگزاری هفته پژوهش را یادآوری اهمیت پژوهش و جایگاه پژوهشگران برای جامعه و به‌ویژه مسئولان و سیاستگذاران دانست. رئیس دانشگاه، بر ضرورت تحقیقات نظری تاکید کرد و گفت: تاکید مسئولان کشور به پژوهشِ نیازمحور و کاربردی نباید ذهن پژوهشگران و محققان را محدود نماید. در دانشگاه‌ها و مراکز علمی به مقالات نظری و کاربردی باید در کنار هم بها داده و پرداخته شود. اگر می‌خواهیم تمدن نوین اسلامی را بسازیم  باید متعادل و متوازن پیش برویم. تعادل و توازن از اصول خلقت است.

رئیس دانشگاه با اشاره به سخن برخی که ممکن است بگویند: "پول برای دانشگاه نداریم" تاکید کرد: اگر برای علم، پول خرج نکنیم پس برای چه خرج کنیم؟ در بدترین شرایط اقتصادی هم علم و دانش باید اولویت مسئولان باشد. بی تردید تمدن نوین اسلامی زیر پرچم علم ساخته خواهد شد.

دکتر نصیری در خصوص اظهار نظرها درباره میزان حقوق اعضای هیات علمی گفت: گفته می‌شود که "استادان دانشگاه‌ها حقوق نجومی می‌گیرند"؛ با این کلمات موهن ذهن دانشمندان را نیازاریم؛ با این جملات نیروهای نخبه را فراری ندهیم؛ این حقوق‌ها به هیچ‌وجه نجومی نیست زیرا پژوهشگر وقتی فکر می‌کند به دیگران بهره می‌رساند. یک مغز بسیار ارزشمندتر از چاه نفت و منابع زیرزمینی است. امیدواریم سیاستگذاران به اهمیت علم و دانش به ویژه در این دوران حساس پی ببرند؛ پیشرفت با علم محقق می‌شود.

 

وضعیـت پژوهشـی و فناوري دانشـگاه در یک نگاه

در ادامه این مراسم، دکتر زندیه، مدیر برنامه‌ریزی و پژوهش تحصیلات تکمیلی؛ گزارش عملکرد پژوهشی دانشگاه در یکسال اخیر را ارائه داد. وی در بخش اول این گزارش با بررسی «وضعیت پژوهشی و فناوري دانشگاه در یک نگاه»، گفت: در سال 1393 تعداد مقالات انتشاريافته با نمايه اسكوپوس 952 مقاله بود که این رقم به 1710 مقاله در سال 1400 افزایش یافته است. تعداد مقالات مشترك با دانشگاه‌ها و موسسات خارج از كشور نیز از 187 مقاله در سال 1393 به 603 مقاله در سال 1400 رسیده است.

دکتر زندیه افزود: مبلغ و تعداد طرح‌هاي برون‌سازماني از 77 قرارداد در سال 1390با شیب صعودی به 172 قرارداد در سال 1399 افزایش یافته است و مبلغ قراردادها از 109 میلیارد تومان در سال 1390 به 597 میلیارد تومان در سال 1399 رسیده است.

وی با اشاره به «وضعیت شاخص‌هاي پژوهشي دانشگاه»، سرانه مقاله‌هاي انتشاريافته با نمايه اسكوپوس در حوزه‌های دانشی مختلف در دانشگاه شهید بهشتی را بررسی کرد و از روند صعودی انتشار مقاله درحوزه‌های دانشی علوم پایه و فنی و مهندسی بین سالهای 2014 تا 2020 میلادی و بالاتر از میانگین دانشگاه خبرداد.

شایان ذکر است، در سی و یکمین آئین تقدیر از پژوهشگران و فن‌آوران برگزیده دانشگاه شهید بهشتی، از 49 پژوهشگر برگزیده دانشگاه در حوزه‌های پژوهشگر شاخص، پژوهشگر برگزیده برحسب اندیسH5 یا میزان ارجاعات، پژوهشگر برگزیده در حوزه ارتباط با صنعت و جامعه، پژوهشگر برگزیده بر اساس انتشار مقاله در فهرست عالی یا کتاب نفیس و جوایز ویژه و همچنین از 5 کارشناس پژوهشی و 11 دانشجوی تحصیلات تکمیلی پژوهشگر تقدیر شد​​​​​​​.

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: