یادداشت دکتر هدا مزینی به مناسبت روز جهانی کوهستان

3260 بازدید

دکتر هدا مزینی، سرپرست مرکز تربیت بدنی و عضو هیات علمی دانشکده علوم ورزشی و تندرستی؛ به مناسبت 11 دسامبر (20 آذر )  روز جهانی کوهستان یادداشتی منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانید:

کوه همواره به عنوان یک نماد استوار و محکم در ذهن تمام موجودات جهان ثبت شده است. کوه نوردی ورزش مفرح و نشاط آوری است که تمامی گروه های سنی را به سمت خود جذب می نماید. زمانی که شما پا در این طبیعت می گذارید بی اختیار حالتان خوب می شود.. این ها همه به دلیل انرژی مثبتی است که در دل کوه وجود دارد.

کوهنوردی برای سلامت جسم و لذت بردن از طبیعت خداوندی است. تقویت صفات خوب و زیبا نتیجه آن آرامش روح و جسم را در پی خواهد داشت. تحقیقی در سال 2015 در دانشگاه استنفورد نشان داد که گشت گذار در طبیعت و کوه نوردی، فعالیت بخش‌های مغزی که مرتبط با بیماری های روانی است را آرام و بی تاثیر می‌کند. لذت بردن از مناظر زیبای طبیعت که هدیه خداوند می باشد، وجود اکسیژن زیاد و رها شدن از دود و  آلودگی به سلامت جسمی فرد کمک شایانی می کند.  روحیه کار گروهی و کمک به همدیگر در این ورزش مفرح بسیار مشهود  است.

​​​​​​​زمانی که سازمان ملل متحد این روز را به عنوان روز جهانی کوهستان و کوهنوردی نام گذاری کرد نمادی​​هم برای آن در نظر گرفت. این نماد از سه مثلث متساوی الاضلاع تشکیل شده است. هر کدام از این سه ​​​​​​​مثلث نمادی از فرایند و نقش هایی است که کوه در زندگی ما دارد. اگر بخواهیم به اختصار هر کدام را شرح دهیم اولین مثلث از سمت راست که علامتی سبز رنگ دارد نشانی از سرسبزی و محصولاتی که در دامنه کوه ها رشد می‌کند را همراه خود دارد. دومین مثلث یک دایره نارنجی در دل خود دارد، که این نشان می دهد که در دل کوه گنج هایی به صورت منابع طبیعی نهفته است. و ما شاهد هستیم که منابع زیادی را می توانیم از دل کوه های بیرون بیاوریم. در آخر به نوک قله کوه که می‌رسیم جایی که رسیدن به آن باعث فتح قله کوه می شود. یک الماس آبی رنگ در بالای این کوه قرار دارد، که این به معنای حفظ دمای محیط زیست و همین طور حفظ دمای زمین است.

کوه نوردان هر چند بر سکوی افتخار نمی ایستند و در میادین برایشان فریاد و هورا نمی کشند اما آن‌ها را برفراز قله خواهی یافت و فاتح کوه‌های درون خود هستند.

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: