صفحه اصلی
گفت و گو با نرجس دلاوری طراح برتر همایش بین‌المللی «مدرسه ایرانی، معماری ایرانی»
  • 34352 بازدید

در نهمین همایش و نمایشگاه ملی و دومین همایش بین المللی «مدرسه ایرانی، معماری ایرانی»، طرح مدرسه ابتدایی دخترانه 9 کلاسه به طراحی نرجس دلاوری پاریزی، دانشجوی ترم دوم کارشناسی ارشد معماری دانشگاه شهید بهشتی؛ رتبه نخست را در بخش دانشجویی به خود اختصاص داد. نرجس دلاوری پاریزی، متولد سال 1374 است، دوره کارشناسی را در رشته معماری در دانشگاه شهید بهشتی گذرانده و موفق شده است به عنوان نفر اول دوره کارشناسی بدون کنکور در مقطع ارشد پذیرفته شود.

 

 

نرجس دلاوری، در گفت و گو با روابط‌عمومی دانشگاه، توجه به هویت ایرانی و طراحی معماری هماهنگ با بافت سنتی و همساز با اقلیم را هدف این مسابقه عنوان کرد و گفت: براین اساس، مدرسه ابتدایی دخترانه 9 کلاسه برای محله کوش بندر کنگ، استان هرمزگان و برای اقلیم گرم و مرطوب طراحی شده است. در طراحی این مجموعه، رویکرد اقلیمی بسیار مورد توجه بوده است؛ از این رو در سرتاسر طرح، رواق‌هایی به چشم می‌خورد؛ این رواق‌ها علاوه  بر عملکرد اقلیمی خود برای سایه‌‌اندازی و کاهش شدت آفتاب، باعث ایجاد یکپارچگی و وحدت در پروژه شده‌اند. همچنین به عنوان فضایی واسط میان فضاهای باز و بسته نقش بازی می‌کنند. در حقیقت این پروژه دارای انتظام رواق‌دار بوده و فضاهای نیم‌باز همچون پارچه‌ای توری در سرتاسر بنا کشیده شده‌اند. فضاهای تک‌لایه با امکان تهویه دوطرفه نیز به عمکرد اقلیمی این بنا کمک می‌نمایند.

وی افزود: ایجاد دو حیاط در این مجموعه، علاوه بر کوچک نمودن اندازه حیاطها برای سایه‌اندازی بیشتر، باعث ایجاد دو کیفیت متفاوت از حیاط شده و تجربه‌های گوناگونی را برای دانش‌آموزان رقم می‌زند. همچنین رواق دوطرفه میان حیاطها، در عین حال که این دو فضا را از یکدیگر تفکیک می‌کند، ارتباط بصری ویژه‌ای را میان آن دو برقرار می‌نماید. با این کار، فضای بازی و ورزش از فضای صف جمع و تفریح تا حدودی جدا شده و سروصداهای ناشی از ورزش کردن در هنگام زنگ ورزش، موجب آزار و حواس پرتی دانش‌آموزان در کلاس نمی‌شود.

دلاوری، با اشاره به ویژگی‌‌های خاص این طرح تصریح کرد: یکی دیگر از مسائل مهم در پروژه، برقراری شفافیت و همچنین انگیزه بخشیدن برای افزایش تعامل میان دانش‌آموزان به همراه آزادی عمل هرچه بیشتر است. از این رو، برای کلاسهای اول تا سوم که در طبقه همکف قرار دارند و کلاسهای درس آنها هنوز حالت بسیار جدی ندارد، نشیمن ویژهای در نظر گرفته شده که دانش‌آموزان می‌توانند در حالات مختلف قرار گرفته و از بودن در کلاس لذت ببرند. همچنین میان هر دو کلاس، یک فضای جمعی در نظر گرفته شده است. این فضای جمعی شامل فضایی برای قرار دادن وسایل و لباس‌ها و  همچنین یک کتابخانه کوچک کلاسی است. شیشههای رنگی به کار رفته در نمای رو به سمت حیاطِ این فضاها، باعث ایجاد کیفیت ویژه‌ای در آنها شده است. همچنین شافیت نسبی جبهه پشت کلاسها به این فضاهای جمعی، باعث می‌شود تا دانش‌آموزان در عین توجه به کلاس درس و فعالیت در کلاس، تا حدودی در جریان فعالیت دیگر دانش‌آموزان نیز قرارگیرند و درنتیجه انگیزه بیشتری برای فعالیت و تلاش پیدا کنند.در طراحی کتابخانه نیز مسائل فوق مورد توجه بوده، و نشیمن های گوناگونی برای کودکان در نظر گرفته شده است، تا دانش‌آموزان بتوانند در محیطی سالم و جذاب، به مطالعه و کسب علم بپردازند.

طراح مدرسه ابتدایی دخترانه 9 کلاسه؛ به تاثیر نور در این طرح اشاره کرد و خاطرنشان شد: قرارگیری کلاسها در سمت شمال زمین، باعث بهره‌مندی آنها از نور شمال و جنوب بوده و برای کاهش شدت نور جنوب نیز از رواق‌ها و مشبک‌های چوبی موجود در پنجره‌های کلاس استفاده شده است. همچنین قرارگرفتن کارگاه هنر در طبقه اول و در میان دوحیاط، باعث ایجاد کیفیت ویژهای شده است. این فضا تبدیل به فضایی غرق در نور شده و از دو طرف به دو حیاط دید دارد. این مسائل در افزایش قدرت خلاقیت و الهام هنری به دانش‌آموزان کمک می‌نماید. فضای نیم‌باز مجاور آن نیز برای فعالیتهایی همچون سفالگری، رنگ‌کاری و... که امکان کثیفکردن کارگاه را دارند، در نظر گرفته شده است.

نرجس دلاوری، تشویق دانش آموزان به افزایش تعامل را از اهداف مهم در این طرح دانست و گفت: فرورفتگی حیاط‌ها نسبت به سطح کلاس‌ها، علاوه بر افزایش عمق حیاط و سایهاندازی آن، سکوهایی برای نشستن دانش‌آموزان در طول زنگ تفریح ایجاد کرده است. همچنین از بخشی که مرز زمین به صورت زاویه‌دار است، به منظور صحنه‌ای برای برنامه صبحگاه استفاده شده است. در نهایت می‌توان گفت هدف طراح در این پروژه، ایجاد فضاهایی با کیفیت برای فعالیت‌های گوناگون دانش آموزان و همچنین تشویق آنها به افزایش تعامل و دوستی با یکدیگر بوده است. امید است که فرزندان این سرزمین از تجربه تحصیل در این مدرسه، لذت و بهره کافی و وافی ببرند.

​​​​​​​

افزودن نظرات