صفحه اصلی
عملکرد پژوهشی دانشگاه در سال 1399
  • 33980 بازدید

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه خبرداد:

مرکز تحقیقاتی مشترک با گروه مپنا در زمینه ذخیره‌‌سازی انرژی تاسیس می شود

 

دکتر بابک شکری، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گو با روابط عمومی عملکرد این معاونت و مدیریت های تابعه آن را در سال 1399 تشریح کرد و با اشاره به مهم‌ترین فعالیت‌های این معاونت گفت: ایجاد شورای راهبری ارتباط با صنعت و جامعه در دانشگاه، و  ایجاد پنج کارگروه ذیل آن، تدوین و تصویب دستورالعمل پایش طرح‌های ارتباط با صنعت دانشگاه شهید بهشتی، پیشنهاد تغییر شیوه امتیازدهی برخی از موارد بخش پژوهشی آیین‌نامه‌های ترفیع و ارتقاء و اعتبار ویژه پژوهشی، تدوین و تصویب دستورالعمل تأسیس و راه‌اندازی کلینیک‌های تخصصی، تدوین و تصویب آیین‌نامه بازاریابی طرح‌های ارتباط با صنعت و جامعه و ایجاد بستر نرم‌افزاری جهت تسهیل فرایند کارآموزی دانشجویان، ارتباط ایشان با صنعت و انجام پروژه‌های عملی دروس از جمله اقدامات مدیریت همکاری‌های پژوهشی و ارتباط با صنعت و جامعه معاونت پژوهشی و فناوری است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه، از «تأسیس مرکز تحقیقاتی مشترک با گروه مپنا در زمینه ذخیره‌‌سازی انرژی»، «تدوین اطلس توانمندی‌های اعضای هیأت علمی دانشگاه با هدف بازاریابی مناسب برای این توانمندی‌ها در صنعت و جامعه و نیز نگاشت نیازهای ملی به این توانمندی‌ها»، «ایجاد یک راهکار نرم‌افزاری برای ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه با هدف پایش وضعیت اشتغال» و «اخذ مصوبه خرید تجهیزات برای دانشگاه شهید بهشتی تا سقف 10 میلیون دلار از محل فاینانس از شورای اقتصاد» در آینده نزدیک خبر داد.

دکتر شکری، با اشاره به میزان و توزیع فراوانی مقالات منتشر شده در دانشگاه شهید بهشتی از سال 1387 تا 1399 اظهار داشت: براساس داده های پژوهشی، تعداد مقاله‌های نمایه شده در اسکوپوس از524 مقاله در سال 1387 به 1688 مقاله در سال 1399 افزایش یافته است. مقاله های نمایه شده در WOS نیز با سی رصعودی از 418 مقاله در سال 1387 به 1558 مقاله در سال 1399 رسیده است همچنین مقاله های مشترک با دانشگاه/موسسه های خارج کشور در سال 1387 تعداد 87 مورد بود که رقم در سال 1399 به 580 مورد افزایش یافته است.

عضو هیات علمی پژوهشکده لیزر و پلاسما، با بررسی و تشریح برون‌دادهای پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی در بازه زمانی 1387 تا 1399 افزود: مبلغ طرح های برون سازمانی از 9 میلیارد تومان در سال 87 به 37 میلیارد تومان در سال 99 رسیده است. طرح های برون سازمانی دانشگاه در سال 87، تعداد 57 طرح بود که این رقم در سال 99 به 116 طرح افزایش یافته است. در سال 87، تعداد 157 مقاله چارک Q1 منتشر شده است که در یک روند صعودی در سال 1399، تعداد 780 مقاله منتشر شده است.

دکتر شکری، از طراحي و پياده‌سازي سامانه خيام و سامانه علم‌سنجي در سال 1399 خبر داد و افزود: در سامانه علم سنجی، وضعیت پژوهش اعضای هیات علمی را رصد می شود. در سامانه خیام،  اطلاعات رسته‌بندي نشريه‌های خارجي براي مراجعه‌كنندگان به وب سايت به نمایش می گذاشته می شود، این عنوان سيستم تحت وبي فعالیت می کند و  محدود به كاربران و اعضا نمي‌شود بلکه تمام بازديدكنندگان سامانه خیام در هرنقطه از جهان، بدون نياز به اطلاعات كاربري خاص يا عضويت در آن، مي‌توانند آخرين نتايج تغييرات ايجاد شده در رسته‌بندي نشريه‌ها و مجلات علمي و تخصصي الكترونيكي را مشاهده كنند.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه ،در پایان با اشاره به مهم‌ترين دستاوردهاي مركز نشر آثار علمي دانشگاه در سال 1399 خاطرنشان شد: در سال جاری تعداد 23 عنوان كتاب چاپ اول توسط انتشارات دانشگاه شهید بهشتی منتشر شده است و 35 عنوان كتاب نیز در دست چاپ است.  مركز نشر آثار علمي دانشگاه در نخستين نمايشگاه مجازي كتاب تهران حضور یافت و طی 10 روز 2471 نسخه از كتاب‌هاي مركز (چاپ 1392 تا 1399) به فروش رسید. همچنین بیش از 80 شماره از نشریات علمی دانشگاه در سال 1399 منتشر شده است.

​​​​​​​

افزودن نظرات