صفحه اصلی
روش جدید سنجش ساکارز عسل برای نخستین بار در دنیا
  • 38021 بازدید

توسط محققان دانشگاه شهید بهشتی صورت گرفت:

روش جدید سنجش ساکارز عسل برای نخستین بار در دنیا

​​​​​​​

 

دکتر مینایی، عضو هیات علمی دانشکده علوم و فناوری های زیستی از روشی جدید در سنجش ساکارز عسل برای نخستین بار در دنیا توسط محققان دانشگاه شهید بهشتی خبر داد  و گفت: تعیین ساکارز در عسل یکی از مهمترین شاخص هایی که در عسل سنجش می شود و توسط آن اصالت عسل مشخص می شود. همواره در بین تولید کنندگان و صادر کنندگان عسل جای خالی یک روش صحیح اندازه گیری ساکارز عسل که قابل اطمینان باشد خالی بوده است. محققان دانشگاه شهید بهشتی با درک این مشکل، در حدود سه سال بر روی روش جایگزین تحقیق نمودند و در نهایت موفق به ارایه روش اندازه گیری ساکارز عسل با استفاده از آنزیم شدند. در این روش به طور کمی و دقیق مقدار ساکارز  در عسل مشخص می شود. این روش برای اولین بار در دنیا برای سنجش ساکارز عسل ارایه می شود.

وی، با اشاره به اهمیت کنترل کیفی عسل اظهار داشت: عسل به عنوان یک محصول با ارزش طبیعی در دنیا شناخته می شود و براین اساس سرمایه گذاری های گسترده ای در راستای پرورش زنبور عسل و کندوداری صورت گرفته است. متاسفانه در این محصول با ارزش، تقلبهای گسترده‌ای مشاهده می شود که لزوم ارزیابی‌های دقیق علمی را جهت کنترل کیفی آن ضروری می‌نماید.

عضو هیات علمی دانشکده علوم و فناوری های زیستی، افزود: «گروه پژوهشی سنجش عسل بهشتی» متشکل از متخصصان رشته بیوشیمی، گرده شناسی و میکروبیولوژی حدود 3 سال است که بر روی محتوای بیوشیمیایی و خواص درمانی عسل تحقیق می نمایند، و در این راستا به نوآوریهای بسیاری هم دست یافته اند. این گروه در حال حاضر با در دست داشتن تمام روش های دقیق سنجشی قادر به تعیین محتوای شیمیایی، آنزیمی، گرده و میکروبی عسل بوده و خواص درمانی نمونه های عسل را نیز بخوبی مشخص می نمایند.

دکتر مینایی، با اشاره به ویژگی های سنجش ساکارز ابداعی محققان دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: اندازه گیری مقدار ساکارز به روش آنزیمی، یک روش کاملا دقیق است که مختص این آزمایشگاه بوده و در هیچ آزمایشگاه دیگری انجام نمی شود.  این روش از سنجش توسط هیدرولیز اسیدی ساکارز که در بسیاری از آزمایشگاه ها انجام می‌گیرد بسیار دقیقتر و ساده‌تر است. مقدار ساکارز در عسل مرغوب معمولا کمتر از 5 درصد است. البته مقدار ساکارز بستگی به نوع محل و گیاهی دارد که زنبور از آن تغذیه نموده است. مثلا عسل کُنار درصد بالای ساکارز (بیش از 5 درصد) و عسل وحشی در صد پایینی از ساکارز دارد ( کمتر از 1 درصد).  از طرفی درصد ساکارز می‌تواند نشان دهنده آن باشد که آیا زنبور از شهد تغذیه کرده است یا از شکر که این خود شاخصی برای تقلبی یا غیر تقلبی بودن عسل است. در این آزمایشگاه مقدار ساکارز عسل به روش آنزیمی اندازه گیری می‌شود که بسیار دقیقتر از روش هیدرولیز اسید است. این تکنیک توسط محققان دانشگاه شهید بهشتی آموزش داده می شود، علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره های 29905916 و 29905927 تماس حاصل نمایند.

​​​​​​​

1 نظر