صفحه اصلی
گزارش جشنواره آموزش دانشگاه شهید بهشتی
  • 40478 بازدید

جشنواره آموزش دانشگاه شهید بهشتی در سال 1400، با تقدیر از مدرسان برگزیده، واحدهای برتر آموزشی و الگوهای موفق یادگیری الکترونیکی، یکشنبه 19 اردیبهشت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جشنواره آموزش دانشگاه که به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت مجازی برگزار شد، حجت الاسلام رجالی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه، دکتر نصیری قیداری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی؛ دکتر افضلیان، معاون آموزشی؛ دکتر ابراهیمی مقدم، مدیر برنامه ریزی و ارزیابی آموزشی دانشگاه؛ دکتر قهرمانی، مدیر توسعه آموزش های آزاد و دکتر قاضی زاده، عضو هیات علمی مهندسی برق  به ایراد سخنرانی پرداختند.

حجت الاسلام رجالی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه؛ ضمن عرض تبریک روز معلم گفت: تعلیم و تربیت کاری است خدایی و طبق آیات قرآن کریم، معلم دارای جایگاه رفیع و ارزش بالایی در اسلام است و کاری که معلم انجام می دهد کار ارزشمندی است چرا که معلم با گرانترین گوهر هستی، یعنی انسان سروکار دارد.

وی افرود: شهید استاد مطهری در کتاب تعلیم و تربیت خود بیان نموده که کار معلم، تربیت از نوع باغبانی است یعنی با توجه به استعداد های درونی انسان ها آنها را رشد می دهد و با تعلیم و تربیتی که انجام می‌دهد ارزش انسان را بالا می برد و اندیشه او را ارتقاء می‌دهد.

دکتر نصیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی؛ با تبریک روز معلم از تلاشها و مساعی تمامی همکاران در جهت برگزاری کلاس‌ها و ارائه خدمات آموزشی در طی دوران همه‌گیری کرونا تقدیر و تشکر نمود. وی با اشاره به برگزاری جشنواره آموزش در دانشگاه شهید بهشتی و و تقدیر از مدرسان برگزیده اظهار داشت: این رویداد باهدف  ادای احترام به زحمات تمامی همکاران برنامه‌ریزی و اجرا شد.

رئیس دانشگاه افزود: خداوند متعال را شاکریم که ما را در مسیری قرار داده تا معلم باشیم و برای تربیت روح، جان و دل انسان‌ها تلاش کنیم و امیدوارم در راه تربیت فرزندانِ فرزانه برای کشورمان بیش از پیش موفق باشیم.

وی با تاکید بر نقش معلم در تعلیم و تربیت تصریح کرد: انسان یک مشت خاک به علاوه علم به معنای جامع آن است که این مشت خاک توسط معلم به انسان بدل می شود.

دکتر علی اکبر افضلیان، معاون آموزشی دانشگاه، با اشاره به تاثیرات همه‌گیری کووید 19 بر آموزش، گزارشی از فعالیت‌های و برنامه‌های دانشگاه در سال 1400 ارائه نمود و با بررسی تاثیرات همه‌گیری کوید 19 بر آموزش دانشگاه و تحولی که در فرآیند یادگیری ایجاده شده گفت: متناسب با شرایط جدید تمهیداتی سنجیده شد تا تمامی زیر ساخت‌های فناوری اطلاعات دانشگاه در جهت رفع این مسئله و تجهیز برای بهره‌مندی مدلی جدیدی از آموزش عالی به کار گرفته شود.

وی افزود: با فرض تداوم این وضع برای یک سال دیگر با بهره‌برداری بهینه و بهبود زیرساخت‌ها و فرآیندها به تداوم فعالیت‌های مربوط به امور آموزشی دانشگاه می‌پردازیم؛ در همین راستا آموزش هوشمند، تربیت انبوه متخصص هوش مصنوعی، طرح موک بهشتی، طرح پژوهشی تدوین الگوی توسعه آموزش دانشگاه با تاکید بر پارادایم یادگیری الکترونیکی از جمله طرحهای جدیدی هستند که مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتند تا نسبت به ادامه شرایط کنونی در دستور کار قرار گیرند.

وی، در قسمت دیگری از گزارش خود به نحوه پایش وضعیت آموزشی واحدهای دانشگاهی بر اساس شاخص‌هایی چون کیفیت ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان، رعایت آیین نامه ها و مقررات، رعایت زمانبندی های مصوب و پیگیری دقیق امور اشاره داشت و از ارائه نظام یادگیری ترکیبی تا پایان شهریور ماه برای دانشگاه خبر داد.

دکتر قهرمانی، مدیر توسعه آموزش های آزاد؛ در سخنان خود با عنوان «نگاهی به آینده دانشگاه، با تاکید بر گذار از آموزش حضوری به یادگیری ترکیبی»، برخی نیروهای موثر بر تحول یادگیری دانشگاه، نتایج و پیامدهای تاثیر این نیروها و راهکارهای موثر را برشمرد و گفت: تحول در ماهیت دانش، توسعه دانش تربیتی و علوم شناختی؛ تحول و شکاف نسلی( حضور همزمان چند نسل در دانشگاه)؛ پیشرفت فناوری ، نتایج و پیامدهای این تاثیر این نیروها شامل؛ اجتماعات یادگیری؛ توسعه دوره های همگانی آزاد برخط ( موک ها)؛ بسته گشایی دوره ها و محتوای آموزشی و مطرح شدن فضای سوم (پلتفورم های یادگیری آموزش) از جمله عوامل تاثیرگذار بر آموزش و یادگیری در دانشگاه‌ها هستند.

دکتر ابراهیمی مقدم، مدیر برنامه‌ریزی و ارزیابی آموزشی دانشگاه؛ دیگر سخنران این مراسم، «نهادینه‌سازی هوش مصنوعی و آموزش هوشمند»، استفاده از فناوری‌های نوین در آموزش و همچنین نحوه بهره‌گیری  از هوش مصنوعی و توسعه نرم افرارها را بررسی کرد.

دکتر قاضی زاده، عضو هیات علمی مهندسی برق؛ در خصوص جنبه‌های مختلف تئوری گذار از آموزش حضوری به یادگیری ترکیبی سخن گفت.

در این جشنواره، 27 مدرس برگزیده آموزشی و 19 عضو هیات علمی در بخش تجارب قابل تقدیر در آموزش مجازی و  5 واحد برگزیده آموزشی معرفی و تقدیر شدند. در بخش دیگری از این مراسم، یاد و خاطره 4 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه که در سال 1399 دعوت حق را لبیک گفتند گرامی داشته شد و همچنین از 17 عضوهیئت علمی که در سال 1399 به ‌افتخار بازنشستگی نائل‌آمده‌اند تجلیل شد.

افزودن نظرات