توسط مرکز کار ایران و پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی؛

سامانه سراسری برای مشاوره، اعزام و جذب نیروی کار متخصص رونمایی شد

5220 بازدید

 

توسط مرکز کار ایران و پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی از سامانه سراسری مشاوره و اعزام نیروی کار به خارج از کشور و جذب نیروی کار ایرانی متخصص از خارج از کشور رونمایی شد.

با حضور جمعی از مسئولان عالی‌رتبه کشور از مجلس شورای اسلامی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قوه قضائیه و استادان دانشگاهی در محل پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، از سامانه سراسری مشاوره و اعزام نیروی کار به خارج از کشور و جذب نیروی کار متخصص از خارج از کشور رونمایی شد.

این سامانه به همت مرکز کار ایران و با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی در راستای اجرایی کردن سیاست‌های کلی اشتغال ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و با در نظر گرفتن سند فرابخشی توسعه اشتغال و کاهش بیکاری به منظور تحقق اهداف کمی اعزام نیروی کار طی برنامه به خارج از کشور راه‌اندازی شده‌است.

این سامانه به منظور اجرایی کردن قوانین بالادستی و سند چشم‌انداز توسعه و سیاست‌های ابلاغی در حوزه اشتغال معرفی شد.

سامانه سراسری مشاوره و اعزام نیروی کار به خارج از کشور و جذب نیروی کار ایرانی متخصص از خارج از کشور یک سامانه جامع در زمینه آموزش، مشاوره شغلی و اعزام نیروی کار به خارج از کشور و جذب ایرانیان متخصص خارج از کشور برای کار در سازمان‌ها و شرکت‌های داخل کشور است. این سامانه تحت مدیریت مرکز کار ایران و مورد تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. هسته اصلی این سامانه شامل دو مرکز مشاوره با نام‌های مرکز تخصصی مشاوره اشتغال در خارج از کشور و مرکز تخصصی مشاوره سرمایهگذاری بینالمللی است.

دکتر سعید سمیعی، رئیس مرکز کار ایران در مراسم رونمایی از این سامانه ضمن تاکید بر اهمیت بحث مبادله نیروی کار در سطح بین المللی و اثرات مثبت آن بر انتقال تکنولوژی و سرمایه به کشور خاطر نشان کرد: ما در مراکز مشاوره تخصصی مرکز کار ایران از یک طرف با کارجویان و از طرف دیگه با  مؤسسات معتبر و خوش‌سابقه‌ی فعال در زمینه کاریابی خارجی تعامل داریم.  یک متقاضی در روال سنتی اشتغال به کار در خارج از کشور باید ماه‌ها زمان و هزینه خود را صرف جستجو در میان وکلا و مؤسسات مختلف کند تا از بین آن‌ها موسسه‌ای را پیدا کند که اولا فعالیت آن قانونی باشد، ثانیاً صلاحیت لازم را داشته باشد و در نهایت از نظر هزینه و مسائل دیگر بهترین انتخاب برای کارجو باشد. بعد از انتخاب موسسه نیز متقاضی نمی‌تواند نظارت خاصی بر عملکرد موسسه داشته باشد و هیچ تضمینی برای موفقیت در این مسیر وجود ندارد.

وی ادامه داد: ایده راه‌اندازی مرکز تخصصی مشاوره اشتغال در خارج از کشور در واقع این است که تمام این نگرانی ها و مسائل با ایجاد یک ساز و کار مشاوره و نظارت برطرف شود. مرکز کار ایران در واقع تمام مراحل بالا را برای کارجو به عنوان یک مرکز بی طرف در تعامل با موسسه مجری پرونده انجام می دهد.

رئیس مرکز کار ایران در رابطه با فرآیندی که متقاضی در مراکز مشاوره تخصصی مرکز کار ایران طی می‌کند، گفت: بعد از دریافت و بررسی کارشناسی اطلاعات اولیه متقاضی از بین مؤسسات معتبر و با سابقه‌ مناسب‌ترین موسسه را با توجه به شرایط هر متقاضی، کشور مقصد و پارامترهای مهم دیگر به عنوان مجری پرونده متقاضی انتخاب می‌کنیم؛ در ادامه مسیر، به عنوان ناظر پرونده تا پایان کار همواره کنار متقاضی هستیم و بر چگونگی پیشرفت کار، سلامت، دقت و عدم انحراف مؤسسه مجری نظارت می‌کنیم. به‌طور خلاصه ما نقش یک مشاور و ناظر بی‌طرف را برای متقاضی خواهیم داشت که کمک می‌کنیم متقاضی راهی را انتخاب کند که مطمئن‌تر، سریعتر و کم‌هزینهتر باشد.

سمیعی همچنین خاطر نشان کرد: در این سامانه امکان دسترسی نیروی کار ایرانی به  لیست جامعی از فرصت‌های شغلی معتبر و مورد تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود دارد. به روزترین و متنوع‌ترین فرصت‌های شغلی خارج از کشور در طیف گسترده ای از موضوعات شغلی اعم‌ از مالی، اداری و بازرگانی، پزشکی و سلامت، مهندسی و صنعت، آموزش و پژوهش، هنر، ارتباطات و رسانه، دولت و بخش حقوقی، کامپیوتر و فناوری اطلاعات و... به همراه جزئیات، شرایط و پیشنیازهای هر شغل ارائه می‌شود.

مهمترین مزایای سامانه سراسری مرکز کار ایران عبارتند از: "ارائه فرصت‌های شغلی خارج از کشور مناسب برای کارجویان ایرانی"، "به‌روزرسانی دائمی فرصت‌های شغلی"، "ارائه خدمات مشاوره حرفه‌ای و بینالمللی  برای کارجو"، "ارائه آموزش‌های عمومی و تخصصی برای کارجویان" و "ارائه سرویسهای متنوع به کارفرمایان داخلی به منظور جذب نخبگان و متخصصان ایرانی خارج از کشور".

علاقه‌مندان به منظور ثبت نام و دریافت مشاوره تخصصی کاریابی خارجی و مشاوره شغلی تخصصی می‌توانند به سامانه www.kariran.org مراجعه کنند.

 

 

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: