یادداشت حجت‌الاسلام صاحب الامری به مناسبت سالروز قیام 15 خرداد

4770 بازدید

حجت‌الاسلام محمدجواد صاحب الامری، معاون نهادرهبری دانشگاه شهیدبهشتی در پردیس فنی مهندسی شهید عباسپور؛ به مناسبت سالروز قیام 15 خرداد، یادداشتی را به شرح زیر منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانید:

 

بسـم الله الرحمـن الرحیـم

قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادى‏ ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا (سبا 46)

 

گرچه قیام و نهضت مردم در پانزده خرداد سال چهل و دو را آغاز انقلاب اسلامی می‌دانند اما زمینهها و بسترهای آن را از سالهای دور و مشخصا در اتفاقات یکسال قبل آن باید جست. اقدام علنی رژیم پهلوی به محو مسلمات دینی در پوشش لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی و هتک حرمت طلاب علوم دینی در مدرسه فیضیه، اهانت به بزرگان از علما و اتفاقاتی از این دست، از عوامل نزدیکی بودند که زمینهساز نطق تاریخی حضرت امام در چهارده خرداد و خیزش مردم در روز بعد از آن شد. با ملاحظه وقایع قبل و بعد از این خیزش و خصوصا با توجه به عدم‌حمایت هیچ یک از گروه‌های چپ و مارکسیستی و ملی‌گراها که دم از مبارزه می‌زدند و حتی محکوم کردن این قیام توسط گروه از آنها، می توان سه عنصر اصلی را در این خیزش عیان دید. دینمداری، رهبری آگاه و بیدار، حمایت مردمی.

پانزده خرداد نشان داد اگر دین‌خواهی با رهبری فقیهی آگاه و بیدار و حمایت و خیزش و قیام مردمی همراه شود هر مانعی از قدرت و کشتار و زور نمی‌تواند جلوه‌گر باشد و نهایت به حاکمیت دین و ارزشها می‌انجامد چراکه قیام پانزده خرداد مصداق این آیه شریفه است إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادى. دعوت حضرت امام به حمایت از دین و همراهی و خیزش مردم نشان داد آنچه در پانزده خرداد اتفاق افتاد یک حرکت الهی و دینی و قیام لله بود نه چیز دیگری. اما در این میان آنچه در پانزده خرداد بسیار با اهمیت است و در تاریخ کمتر شاهد آن بوده‌ایم، همراهی توده‌های مردم دیندار از فرمان عالم دینی است که تا امروز استمرار دارد و زمینهساز برپایی حاکمیت دین شده. به جرات می‌توان گفت اگر قیام مردمی و حمایت از علمای دینی نبود امروز شاهد اتفاقات دیگری بودیم و صد البته اگر این قیام به انگیزه الهی و دینخواهی نبود شاهد دوام و بقای این خیزش نبودیم. پس آنچه به عنوان علت محدثه و مبقیه این رویداد تاریخی می‌توان در نظر داشت قیام مردم به انگیزه الهی با پیشوایی رهبری فقیه و عالمی آگاه و بیدار است.  امید آنکه این نعمت الهی را قدردان باشیم و همواره از حضور توده‌های مردم و از نقش دینداری و دینخواهی مردم در برپایی حاکمیت دینی و البته در لوای رهبری دین آگاه، غافل نباشیم چراکه جدایی این سه عنصر از یکدیگر موجبات تضییع هر سه خواهد شد.

​​​​​​​

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: