گزارش اختصاصی عصر ایران با عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم محیطی

10264 بازدید

دکتر فراهم احمدزاده، عضو هیأت علمی گروه تنوع زیستی و مدیریت اکوسیستم ها پژوهشکده علوم محیطی در گزارش اختصاصی عصر ایران از بدشانسی یک گونه مارمولک با نام «داروسکیا کاسپیکا» صحبت کرد.

به گزارش عصرایران، سازمان اوقاف چند ماهی است که ادعای تولیت بر ۵۶۰۰ هکتار از جنگل هیرکانی و روستای آقمشهد ساری دارد. موضوعی که علاوه بر نارضایتی اهالی این روستا، باعث اعتراض گیاه شناسان و جانورشناسان هم شده است.

 

جنگل هیرکانی بازمانده عصر یخبندان است و دارای ۲۵۶ گونه گیاهی منحصربفرد که در تمام دنیا نظیر ندارد. برای همین هم سال قبل جنگل هیرکانی به عنوان میراث طبیعی جهان در یونسکو ثبت شد. این موضوع ادعای دست‌کاشت بودن درختان این محدوده طبیعی را زیر سئوال می‌برد.

 

در این میان بررسی‌های عصر ایران حاکی از آن است که در جنگل هیرکانی آقمشهد، یک گونه مارمولک با نام «داروسکیا کاسپیکا» وجود دارد که در سال ۲۰۱۳ توسط فراهم احمدزاده جانورشناس و استاد دانشگاه بهشتی کشف و ثبت شده است. دکتر احمدزاده اشاره کرد مارمولکی در جنگل‌های هیرکانی آقمشهد وجود دارد که در تمام دنیا بی‌نظیر است.

 

آگاهی از وجود این گونه اندمیک و منحصربفرد در جنگل‌های آقمشهد نگرانی‌ها را از بابت وقف این منطقه جنگلی بیش از پیش کرده است.

کلیپ گزارش​

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: