صفحه اصلی
کنفرانس بین‌المللی پژوهش در نوآوری و فناوری
  • 3546 بازدید

گزارش آیین افتتاح دومین کنفرانس بین‌المللی پژوهش در نوآوری و فناوری

آیین افتتاح دومین کنفرانس بین‌المللی پژوهش در نوآوری و فناوری، یکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ در تالار علامه طباطبایی مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر جمیله علم الهدی دبیرعلمی همایش و رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری، دکتر علی‌اکبر محمدی مشاور سازمان بهداشت جهانی و دکتر محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد و دکتر قادری فر رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سخنرانان نشست افتتاحیه بودند.

دکتر جمیله علم‌الهدی دبیر دومین کنفرانس بین‌المللی پژوهش در نوآوری و فناوری، در سخنانی ضمن خوشامدگویی، با بررسی تأثیر فناوری بر زندگی بشر گفت: به نظر می‌رسد فناوری باید در خدمت بشر و خوشبختی او باشد اما سؤال این است که علی‌رغم رشد فناوری، چرا در صلح و دوستی پیشرفتی حاصل نشده است؟

رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری افزود: با توسعه‌یافتگی کشورها، لزوماً صلح و دوستی گسترش نیافته است؛ این سؤال مطرح است که چرا کودکان پیش از ورود به مدرسه مهربان هستند اما بعد از طی دوره تحصیل در مدرسه و پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه در رقابت‌های تحصیلی، شغلی و عاطفی تبدیل به انسان‌های نامهربانی می‌شوند و حتی روابط عاطفی و احساسی هم با سودجویی همراه است.

دکتر علم الهدی افزود: به نظر می‌رسد در کشورهای درحال‌توسعه در معرض یک فناوری قرارگرفته‌ایم و خیلی هم اختیار و آزادی عمل نداریم، تکنولوژی وارد می‌شود و فرهنگ خودش را به همراه می‌آورد.

دبیر علمی همایش با بررسی ریشه‌های خشونت در جوامع بشری تصریح کرد: جدا کردن علم از معنویت، نوعی خشونت در ذات خود دارد؛ معنویت را به مراکز و نهادهای دینی، معابد و مساجد سپردیم، در پرستشگاه تمرکز بر معنویت است و به عقلانیت توجه خیلی کمی می‌شود ازاین‌رو خرافات مجال نمود و نفوذ می‌یابد. از سویی دانشگاه‌ها و مراکز علمی بر عقلانیت تمرکز دارند و با روش‌های دقیق علمی و منطقی و  وسواس زیاد در پی اثبات یک گزاره هستند. این تفکیک بین"عقلانیت و اخلاقیات" و "عاطفه و عقل"، ریشه بسیاری از مسائل و چالش‌های بشریت است.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که فارغ‌التحصیل می‌شوند به چند زبان مسلط بوده، در چندین مهارت و فن متبحر هستند اما در روابط عاطفی و احساسی موفق نیستند، این افراد قلب‌های کوچکی دارند و امکان این را ندارند که معنویت را در دل خود جای دهند.

 دکتر علم‌الهدی در خصوص محورهای همایش اظهار داشت: نوآوری، فناوری و اجتماع، معرفت علمی و نظام فناوری و نوآوری، نوآوری مسئولانه، آزادی/فناوری و نوآوری، اقتصاد نوآوری و تحولات نوآوری، کارآفرینی فناورانه و نوآورنه، کارآفرینی پایدار و مسئولیت اجتماعی شرکتی،  و کارآفرینی در شبکه‌های اجتماعی ازجمله محورهای همایش دوم است.

، ۱۱۷ مقاله داوری شده است، افراد زیادی در بخش‌های مختلف دستاورد و نوآوری‌های جدید را ارائه کرده‌اند؛ اما متأسفانه در حوزه‌های بین‌رشته‌ای ورود نکرده‌ایم و باید این موضوع موردتوجه جدی قرار گیرد.

دکتر اسماعیل قادری‌فر رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در سخنانی گفت: معاونت علمی سعی کرده محیط مناسبی برای استارت‌آپ‌ها فراهم کند و در نسل زیست‌بوم جدید به سمت استارت‌آپ‌های فناوری محور حرکت می‌کنیم.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان جایگاه خود را در اقتصاد باز می‌کنند و در گذار از اقتصاد نفتی به سمت دانش‌بنیان با این نوع نگاه می‌توانیم علم را به نیاز بازار وصل کنیم و از اقتصاد خرد به اقتصاد کلان برسیم.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت‌: امروز ۶۵۰۰ استارت آپ فعال و حدود ۲۸ شتاب‌دهنده داریم که امیدواریم بتوانیم از این پتانسیل‌ها برای تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم.

دکتر علی‌اکبر محمدی مشاور سازمان بهداشت جهانی بابیان این‌که شروع یک پروژه از ایده تا بازار است، گفت: خوشبختانه شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه بیوتکنولوژی در حال رشد هستند. بیوتکنولوژی در ایران در حوزه فناوری و نوآوری حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد که امیدوارم پیشرفت این حوزه بیشتر هم شود.

دکتر محمدی ادامه داد: جهان در صنعت و به‌خصوص در بیوتکنولوژی رشد خوبی داشته و کشور ما نیز در این زمینه پیشرفت کرده است. سال قبل در آماری که ارائه شد یکی از شرکت‌های حوزه بیوتکنولوژی با ۶ محصول در رده سوم بالاترین درآمدها قرار داشت و از شرکتی با ۱۵۰ محصول در حوزه دیگر درآمد بیشتری کسب کرده بود.

وی گفت:‌ این علم در کشاورزی نیز نقش دارد. در دانشگاه شهید بهشتی در دانشکده‌های مختلف پتانسیل بسیار بالایی در این حوزه هست و شرکت‌هایی تأسیس شدند که حاضر هستند پروژه‌هایی محصول محور را حمایت کنند.

دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد در دومین کنفرانس بین‌المللی پژوهش در نوآوری و فناوری در دانشگاه شهید بهشتی گفت: نوع رویکرد ما به تحولات غرب گاهی رویکرد ترجمه‌ای است که نمی‌تواند در رشد یک مطلب حیات لازم را بدهد.

وی ادامه داد:‌ ما دانشگاه را به‌عنوان یک صنعت و آموزشگاه وارد کردیم و تا سال ۵۷ مفهوم دانشگاه به‌عنوان یک مولد علم بود،درحالی‌که رویکرد ما به مفهوم دانشگاه و مفهوم علم نباید یک مفهوم آموزش پایه باشد. ولی این باور غلط ذهنی وجود دارد و به همین دلیل برخی تصور می‌کنند که پژوهشگاه‌ها نباید آموزش دهند.

وی افزود:‌ ما پژوهش را پس از آموزش وارد کردیم؛ اما نه به‌عنوان کار محوری سازمانی بلکه به‌عنوان یک فعالیت؛ در متن علم، فراگیری، فرهنگ و پژوهش هم قرار دارد. ما پژوهش در علم‌داریم؛ اما صنعت هم پژوهش لازم دارد، در دانشگاه یک کار علمی داریم و یک مفهوم تکنولوژی که خود تکنولوژی هم آموزش می‌خواهد.

رئیس دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: ملتی می‌تواند رشد کند که زبانش در هر زمینه ظرفیت داشته باشد. زبان مادری منشأ تفکر و زبان دوم منشأ انتقال است که این دو باهم تفاوت دارد. اگر لغت را در بستر خودش نیاوریم تفکر لازم حاکم نمی‌شود. ملتی که دوره تمدنی دارد و ۵۰۰ سال رهبری علم جهانی را داشته است و تاریخ چند هزارساله دارد با تمام وجود تحولات را درک می‌کند اما پاسخ آن اقتباسی و وارداتی نیست.

افزودن نظرات