صفحه اصلی
کتاب "بوم روستا، روستای اکولوژیک " به کوشش آقای دکتر عنابستانی منتشر شد.
  • 922 بازدید

 

کتاب "بوم روستا (اکوویلیج، روستای اکولوژیک)" به کوشش آقای دکتر عنابستانی عضو هیئت علمی دانشکده و همکاران ایشان، خانم ها فروزان طاهری و زهرا عنابستانی منتشر شد.

 

اکوویلیج‌ها راه حلی برای مسائل اصلی زمان ما هستند. در حال حاضر زمین با محدودیت‌هایی روبروست و مصرف‌گرایی به الگوی رایج زیست بشر تبدیلی شده است. اکوویلیج‌ها شیوه‌های زندگی پایدار را در ابعاد محیط زیستی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی یا معنوی ارائه و گسترش می‌دهند و مسائلی از قبیل ساخت و ساز اکولوژیکی، حفاظت از آب، خاک و هوا، شیوه‌های مناسب حمل و نقل، شغل‌های دوستدار محیط زیست، تولید سبز و انرژی جایگزین، مدیریت پسماند، آلودگی، تجارت سبز، شکوفایی اخلاقی و فردی، تولید مواد غذایی به صورت ارگانیک، تاب آوری اجتماعی، پایداری و غیره را شامل می‌گردند.

نوشتار حاضر در پنج فصل شامل آشنایی با مفهوم و پیشینه اکوویلیج؛ زیرساخت نظری اکوویلیج و توسعه پایدار؛ تجربیات جهانی در حوزه اکوویلیج؛ مدل‌ها و شاخص‌های ایجاد اکوویلیج و امکان سنجی پیاده‌سازی اکوویلیج ها در ایران ارائه شده است و مي‌تواند انتظارات بسياري از دانشجويان رشته‌‌هاي، محیط زیست، طبیعت‌گردی (اکوتوریسم) و جغرافیا و برنامه‌ريزي روستايي را در مقاطع مختلف تحصيلي برآورده نمايد و در كنار آن پژوهشگران و متخصصینی كه با سازمان‌هاي متولی امور برنامه‌ريزي و توسعه روستايي (به‌ویژه سازمان حفاظت محیط زیست، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، معاونت دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و ...) در سطح كشور همكاري مي‌نمايند، نيز به فراخور زمینه‌ كاري خواهند توانست نيازهاي خود را مرتفع نمايند و مهم‌تر از همه می‌تواند به‌عنوان راهنمای ورود به مقوله پایداری در سکونتگاه‌های روستایی مورداستفاده خاص وزارت کشور قرار گیرد.

افزودن نظرات