صفحه اصلی
مراسم رونمایی از کتاب « متولد بیست شهریور»
  • 8501 بازدید

مراسم رونمایی از کتاب «متولد بیست شهریور» یادوارۀ شهید محمد حسین قره‌داغی، دانشجوی شهید دانشگاه شهید بهشتی؛ یکشنبه ۲۰ شهریور ماه 1401 به میزبانی دانشکده معماری و با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی، مراسم رونمایی از کتابِ زندگی این شهید که از طریق عکس روایت شده، با عنوان «متولد بیست شهریور» با حضور خانواده معظم شهید قره‌داغی، خانواده محترم شهید احمدی روشن، دکتر علی آقا محمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و جمعی از مسئولان دانشگاه، دکتر حافظی، ریاست دانشکده معماری و شهرسازی، همکلاسی‌های شهید و استادان و دانشجویان در دانشکده معماری محل تحصیل این شهید والامقام برگزار شد.
در مقدمه این کتاب بخشی از نوشته‌های این دانشجوی شهید به این شرح چاپ شده است: من متولد بیستم شهریور ۱۳۴۱ در محله قدیمی قاشق‌تراشان همدان هستم. خانه‌یِ زیبا، قدیمی و دو طبقه‌ی پدری با آن حوض سنگی بزرگ و درخت توت و و گل فرنگی‌ها و اطلسی‌های رنگارنگ، نزدیک مسجد کوچک حضرت فاطمه - علیها السلام - قرار داشت، همانجا که پدر و مادرم؛ «حاج کاظم» و «مامان طوبی» در بسیاری از اوقات نماز می‌خواندند.
حجت الاسلام رجالی، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه؛ طی سخنانی با اشاره به اهمیت جهاد تبیین اظهار داشت: برای من سعادتی است که در جمع خانواده دانشگاه شهید بهشتی و همچنین کارکنان عزیز و در محظر خانواده شهید قره‌داغی هستم و مجلس ما به تصاویر شهدا به ویژه شهید عزیز و بزرگوارمان مزین است. ایشان ادامه داد: این مراسم به رونمایی از کتاب متولد ۲۰ شهریور نامگذاری شده و امروز هم ۲۰ شهریور است. در چنین روزی هم باید تولد این شهید را تبریک بگوییم و هم شهادت این عزیز را تبریک و تسلیت عرض کنیم.
حجت الاسلام رجالی اضافه کرد: مرگ واقعیتی برای همه ماست که در مدت زندگی برای هرکداممان رقم می‌خورد و حقیقت مرگ هم این است که انسان با مرگ از بین نمی‌رود. مرگ پوسیدن نیست. مرگ پوست انداختن است. فرق است بین پوسیدن و پوست انداختن. پوسیدن یعنی نیستی اما پوست انداختن یعنی منتقل شدن و شرایط دیگری برای زندگی بهتر. مرگ در نظر ما متولد شدن است. آغاز یک زندگی است با شرایط جدید؛ قبلا هم تجربه کردیم.
نماینده ولی فقیه در دانشگاه شهید بهشتی همچنین گفت: بعضی‌ها می‌روند اما آنطور که خدا می‌خواهد می‌روند. بعضی‌ها می‌روند اما آنچه خدا به آنها داده به خودِ خدا می‌فروشند و این لطف بزرگ خود خداست. جان را خدا به ما داده و خدا این جان را به بهترین قسمت از ما می‌خرد. خداوند از مومنین جان‌ها، مال‌هایشان و چیز‌هایی که خودش داده می خرد و بهایی هم که پرداخت می کند، بهشت است.
دکتر حافظی، رئیس دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی نیز در این مراسم رونمایی اظهار کرد: باید از کسانی که بانی این امر شدند، تشکر کنم. ما اگر امروز در امنیت به سر می‌بریم مدیون حماسه‌های بزرگی هستیم که به دست دلاور مردان ایجاد شد و در تاریخ ماندگار خواهد شد.
علی آقا محمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در سخنانی درباره ویژگی بارز شهید قره‌داغی گفت: ایثار و تقدم مصالح اجتماعی بر مصالح شخصی ایشان بی‌نظیر بود. همه ما ثانیه‌های زیادی داریم، بیاید از خدا بخواهیم قیمت این ثانیه‌ها را زیاد کند و اثر ماندگاری از آن باقی بگذارد. قدرت‌هایی که امروز جمع هستند، همیشه با ابهت به نظر می‌رسند اما واقعیت ندارد. یکی از ویژگی‌های شهید قره‌داغی این بود که اشکش همیشه در چشمش بود، اشک همیشه علامت ارتباط است.
شایان ذکر است، شهید محمد حسین قره داغی، در روز بیستم شهریور1341درشهرهمدان متولد شد. پس از اتمام تحصیلات متوسطه در رشته معماری دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شد؛ سپس به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد. او از طرف سپاه و به عنوان امدادگر به جبهه اعزام شد و سرانجام دربیستم شهریور1365 در درگیری با دشمن بعثی در جزیره مجنون به شهادت رسید و پیکرش تا به امروزجاویدالاثر بوده و به میهن باز نگشته است.​​​​​​​

افزودن نظرات